Tre enkla steg för att börja meditera

Har du funderat på att börja meditera men vet inte hur? Det finns olika slags meditation och en del varianter är förknippade med regler om hur man ska sitta, vad man får eller inte får tänka osv. Det är lätt att få intrycket att meditation måste vara komplicerat. Men meditation i sin rena form är helt enkelt att släppa tankarna. De flesta av oss mediterar utan att tänka på det varje dag. Meditation är nämligen det som händer i mellanrummet MELLAN tankarna. Stillheten i medvetandet som uppstår när "tjattret tystnar". Detta meditativa tillstånd infinner sig ofta när vi utöver aktiviteter, så som trädgårdsarbete, promenader eller till och med bilkörning. Ni vet när man tappar bort tiden och inser att man inte vet "men hur hamnade jag här". I mitt fall var ridningen mina första oavsiktliga upplevelser av meditation. Känslan av "oneness", att vara ett med hästen när alla tankar försvinner och man bara ÄR i gemensamma rörelser och energi - inte visste jag att det var meditation!

En annan form av meditation är den guidade meditationen, där medvetandet aktivt ska riktas mot att följa en röst och vi på så vis kan upptäcka nya saker om oss själva. Ytterligare ett exempel är tantriska meditationer med mantran och/eller ljud som syftar till att leda till transtillstånd, där medvetandet trancenderar den vanliga "vakenheten" och försjunker in i en djupare verklighet där vi kan uppleva absolut tomhet, det vill säga platsen i kvantumfältet där all potential till skapande finns. 

Prova dig fram för att hitta en meditationsform som passar dig. För en del känns det mindre pressat att meditera under rörelse, så som gång eller jogging. Det kan vara en god hjälp att pröva meditation i skogen på ett ställe som du spontant känner dig avslappnad på, kanske till och med en kraftplats. Testa att fokusera på din andning eller hur fötternas träffyta känns vid varje steg. Fastna inte i några särskilda tankar. När tankarna kommer, notera dem bara och sätt åter fokus på andningen. Tänk dig att släppa taget en tanke är som en mental styrkelyftning. För varje tanke du släpper taget om så blir din hjärna starkare.  Det sämsta man kan göra när man ska meditera är att försöka kontrollera sina tankar. Meditation handlar om att släppa kontrollen. Så när det kommer en tanke, försök inte att tvinga bort den. Har tanken väl kommit så låt den komma, men släpp den lika snabbt igen. Att meditera är att acceptera det som ÄR, oavsett vad varje ögonblick för med sig.

Alltså:
1. Hitta en plats där du spontant känner dig avslappnad och ostörd.
2. Välja något att fokusera på - t ex din andning eller dina fotsteg.
3. När det kommer en tanke, acceptera och notera den och låt den passera. Återför fokus till andningen/fotstegen.

Lycka till! 

------------------------------
© Angelas GBG Reiki. Citera gärna genom att länka till källan.
Nödvändig disclaimer:
Spirituell terminologi är metaforisk och symbolisk till sin natur. För eventuella missuppfattningar eller felaktigheter ansvaras ej. Gör aldrig någonting mot din vilja. Är du sjuk konsultera en läkare.